Secondhandbutiken i Heby.

Butiken


 

SECOND HAND BUTIKEN

 

ENTRÉN – BUTIKENS VISITKORT

Om du ser entrén som butikens och företagets visitkort, hur känner du då för entrén till er butik? Vi är så snabba på att ta in intryck och bilda oss en uppfattning. Upplevelsen av entrén är den viktigaste delen att ta vara på för butiken. Känns det här som en butik jag som kund vill gå in i?

 

Entréns utsida

Finns det en skylt med Logga som tydligt talar om vad och vem man är?

Att leda blickarna mot er: Något som rör sig, färger, ljus och även ljud. Flaggor eller vimplar med loggan, en eller om det går två höga krukor med gröna växter och någon färgglad blomma. Men det är viktigt att sköta om dem. Frodiga växter väcker en känsla av att här tar man verkligen hand om sin butik, man förväntar sig en fräsch butik. Och då kan man ju föreställa sig vad en kruka med vissna växter väcker för gensvar hos de förbipasserande.

En liten röd matta på utsidan känns varm och välkomnande och den syns på långt håll. Men kom ihåg – håll den ren. Är det möjligt att på annat sätt göra en markering på marken, som tex genom att lägga ett mönster i trottoaren, i form av loggan, en pil eller liknande?

Under de mörkare månaderna är så klart belysningen viktig. Gärna några spotlights riktade mot skylten.

Skyltfönstret – det första intrycket

Som kund dras alltid ögonen till butikens skyltfönster. Dels för att se ett urval av vad som finns där inne dels är det ett sätt att få en uppfattning om hur butiken sköts – för det undermedvetna. Det här är kundens första intryck och där man får en uppfattning om hur det kan se ut på insidan.

Är rutan ren betyder det förmodligen att även butiken är ren. Finns det växter i skylten, betyder det kanske att man värnar om miljön. När ett skyltfönster är smutsigt, skapas misstanken att det kanske inte är så rent inne i butiken heller. Står det en vas med vissna blommor eller en trött krukväxt väcker det en känsla av en dammig lokal och kanske inte så omtänksam personal.

Om skyltfönstret känns organiserat och tydligt, betyder det nog att det är bra ordning även inne i butiken. När det som står i skyltfönstret känns rörigt och kanske bara ditslängt i alla hast, väcker det en tanke att personalen inte är så ordningsam eller kanske är stressade. Ja och så vidare.

Så, vilka känslor vill man väcka med sitt skyltfönster och hur kan man gå till väga?

Vad som ska synas i skylten

Förutom det självklara som att välja föremål efter säsong mm, finns det några saker att fundera över.

Less is more! Kanske är man frestad att visa upp så mycket som möjligt av allt det fina som finns i butiken, men tanken med skyltfönstret är att locka in, inte att visa upp allt man har.

Välj ett tema och plocka fram några godbitar. Och gör det sedan överskådligt för ögat att se och enkelt för hjärnan att ta in. Välj hellre ut få större föremål än många små. Det gör att skylten blir tydligare och man ser sakerna.  Komplettera gärna med grupper av saker som är lite mindre. När de står i grupp blir intrycket mer tydligt, ögonen dras till en punkt istället för att irra runt.

Placera höga saker i kanterna, bakgrunden eller enbart i mitten. Ställ gärna föremålen i en färgskala. Men välj ut en sak som liksom ska poppa ut. Det kan vara en brytande färg i temat, en möbel av glas eller stål i ett tema med trämöbler osv.

 

Tydlighet – Ingången och dörren

Ett par saker att tänka på med själva dörren och ingången.

En hel och ren dörr skapar direkt ett bättre intryck än en som kanske har ett trasigt handtag och känns trög att öppna. Det bästa är om dörren öppnas inåt, det känns mer inbjudande, men det är ju kanske inget som går att välja alltid.

När det gäller ren menas också att även undvika för mycket information, som att tejpa upp flera olika lappar med information om tex öppettider eller när man har utförsäljning och informera om det. Det ser mest rörigt ut och med alldeles för många olika bitar papper utspridda över hela dörren väljer hjärnan helt enkelt bort att läsa och man tar därför inte in någon information alls. Det bidrar istället till det där röriga intrycket som kan vara bra att undvika.

Förslag:

Undvik i möjligaste mån handskrivna papperslappar.

Välj ut 1 strategiskt bra plats i skyltfönstret, på dörren och/eller en ruta intill dörren, där information alltid ska hängas. Tex öppettiderna på dörren, med en skylt eller bokstäver/ siffror som klistras på rutan direkt.

På en annan plats kan man välja att hänga information som tex utförsäljning eller annat som rör verksamheten. Då blir all information tydlig och kunden lär sig var man kan hitta vilken information om den alltid hittas på samma plats.

 

 

ENTRÉNS INSIDA – ÖPPEN, INBJUDANDE OCH REN

När kunden väl kommer in, gäller det att det att förstärka det positiva intrycket från utsidan och göra det lockande att fortsätta hela vägen igenom butiken.

Första intrycket

Välkommen
En välkommenskylt skickar ut positiva signaler och man känner sig speciell. Finns det friska gröna växter i anslutning till entrén förstärker det känslan av en frisk och miljömedveten butik.

 

Vem jobbar här
De flesta av oss tycker om att ha koll på läget och på människor. Att tex hänga upp foton på personal och volontärer som jobbar i butiken, tillsammans med en välkommenskylt inger en känsla av kontroll, igenkänning och trygghet. Då vet man vem man kan fråga.

Belysning
Det bör vara bra belysning, det höjer energin och ger ett intryck av rymd. Man vill gå vidare in. I motsats till en mörk entré som sänker energin och kan ge en känsla av att gå in i ett mörkt rum. Det blir som en känsla av hinder.

Gott om utrymme
Jag vill passa på att betona vikten av att låta ingången vara öppen och utan hinder. Ju lättare det upplevs att ta sig in, desto bättre och mer välkomnande är det. Undvik därför att ställa några föremål i anslutning till ingången. Även om det kanske inte står direkt framför dörren upplevs det som att de står i vägen. Det blir ett motstånd.

Om det däremot finns gott om utrymme, dvs att butiken öppnar upp sig för kunden, skapar det redan där en helt annan känsla och förväntan. Kroppen sträcker på sig, blicken lyfts och ser längre in i butiken.

Enhetlig butiksinredning

Om det är möjligt försök skaffa en enhetlig inredning. Om inte det går, försök använda en och samma färg på hyllor och utställningsform. Samma sak här, är det för mycket olika material och färg skapar det en orolig energi och det smittar av sig på de som är butiken. Det är också bättre med ljusare färg än med mörka – det gör att butiken känns större.

 

 

LED KUNDEN IN, EN ÖPPEN VÄG IN UTAN HINDER

Vi människor tycker ofta om att följa spår. Det känns mer säkert att följa en stig, väg eller ett spår istället för att ta sig igenom en besvärlig terräng med möjliga faror. Dessutom väcker en stig där vi inte ser slutet vår nyfikenhet att se vad som finns där.

Med hjälp av placeringen av möbler, utställningshyllor, korgar mm kan man skapa ett spår i butiken som leder kunderna runt. Med svängda gångar blir den omgivande miljön mer intressant för hjärnan och väcker en nyfikenhet. På så sätt kan man på ett finurligt sätt få kunderna att gå igenom hela lokalen.

Det är kanske inte ett problem i mindre lokaler, men i en stor butik kan det vara svårare. Gärna ett slingrande spår för att sakta ner farten på kunderna, så att de tar sig tid att titta på sakerna. Med raka gångar ner mot det man ska köpa, passerar man gärna rakt förbi andra hyllor, hjärnan ser dem liksom inte.

Mellan ingången och längst in gäller det att skapa öar av intressanta föremål. Och igen – försök att skapa en mjuk inredning utan allt för många raka linjer. Våga göra annorlunda, ställ hyllor mm på diagonalen ibland tex.

I en butik med stora utrymmen är det bra att välja större utställningshyllor och att sen placera dem som öar. Men tänk på att det ska finna gott om utrymme att ta sig rumt dem. Det är det här med enkelheten att ta sig runt igen – att undvika känslan av hinder och motstånd.

Gå sedan mellan dessa öar och se vart din blick dras. Fäster blicken inte på något? Kan det bero på att det finns för mycket att välja mellan? Försök att göra ett blickfång vid varje hylla eller bord. Det kan vara allt från en skyltdocka, till en färgglad vas eller fler i samma färgskala eller en hög kandelaber tex.

Fånga uppmärksamheten

Blicken dras till ljus, färg och rörelse. Det kan vara bra att ha med sig för att också locka kunden till olika hörn i lokalen. Använd riktad belysning, spotlights eller en kraftfull färg i hörn eller mörkare vrår. Skapa små klickar i inredningen med färg. Det kan vara en färgklick av röda saker i glas bland det vita, eller en blänkande hög kandelaber på bordet med träföremål.

Musik kan vara bra men tänk på volymen så att det blir ett behagligt bakgrundsljud. En del butiker har ganska hög musik, vilket det kan finnas olika anledningar till: Åldersgruppen, typen av butik, vill man kanske att det ska vara en genomströmning av många kunder, det ska kännas festligt osv.

 

 

”THE ART OF PLACEMENT”

Känner du igen uttrycket ”Rensa i röran”? Det är en så bra sak att tänka på i alla lägen. Börja alltid med att rensa bort överflöd och röra. Ofta vill man ta fram så mycket som möjligt, men ibland kan det vara bättre och öka omsättningen på saker om man tar fram färre saker.

Med färre saker får ögat och framför allt hjärnan bättre översikt, enklare att sortera information och se det man söker eller något som faller en i smaken. Vill man ha många föremål kan man välja att sätta dem i klungor, istället för utspritt.

Ett par saker att tänka på:

  • Det är enklare att urskilja de olika föremålen om de står enhetligt och färgkoordinerat. För mycket blandade färger och former gör det rörigt för hjärnan att ta in information och det är enklare att välja bort.
  • Välj föremål som följer ett tema eller samma färg. Ofta har man en favoritfärg och dras enklare till hyllan med just den färgen.
  • Höjdskillnader skapar spänning och intresse men blanda inte för mycket.
    Ställ höga och låga saker var för sig i motsats till mixat. Placera höga saker i bakgrunden eller mitten med mindre föremål framför eller runtomkring.
  • Ställ på samma sätt små och större föremål. Småsaker kan också med fördel ställas på en större bricka eller duk, för ett mer samlat intryck. Då kan man faktiskt samla många fler föremål på ett och samma ställe.

Tänk på samma sätt när det gäller kläder.

  • Färg koordinerat, tema och självklart olika avdelningar för dam, herr och barn.
  • Bättre med färre kläder på varje ställning som gör det enklare att titta igenom.
  • Om galgarna som kläderna hänger på är enhetliga och hänger åt samma håll, hålls blicken kvar vid kläderna. Med galgar i olika färger och material dras ögat gärna dit, ser ”röran” och väljer kanske bort att gå till den klädställningen.

Sammanfattningsvis kan man säga så här.

Det är mer fördelaktigt att ha färre saker på hyllorna i butiken eftersom det är enklare att se allt och enklare för hjärnan att ta in och sortera intrycket.

Om man väljer att ställa saker koordinerat i färger, former, storlekar, höjder eller kanske med samma tema, kan man ställa fram fler på en och samma hylla.

 

 

PLACERING AV KASSADISKEN

Det bästa är att ha kassan en bit in i lokalen. Som kund kan det kännas jobbigt att möta någon direkt när man kommer in genom dörren. Men man vill ju ändå se både in- och utgång. Det bästa är om kassan kan stå en bit in i lokalen och på ett sätt så att man inte ”konfronterar” kunden när de kommer in. Utan att lite mer på sidan så att säga.

Tänk också på att den som står i kassan helst ska stå med ryggen mot en vägg och känna sig trygg på sidorna. Ur säkerhetssynpunkt bör det finnas en ”flyktväg” på varje sida om kassan.

Det bästa är om själva disken har en svängd form. Det känns mer välkomnande än en med kantiga former, som tvärtom kan kännas som de ”stöter ifrån” sig. Men det är inte alltid möjligt att välja. Och om disken har hårda och raka kanter, kan man försöka att ställa den så att inga hörn pekar rakt mot in- och utgång.

Glada och nöjda kunder

En önskan är att kunderna ska vara glada vid köpet, att de lämnas kassan nöjda. Självklart beror det mycket på bemötande, men i helhetsupplevelsen ingår också själva miljön runt kassan.

Energihöjare

Färska blommor i en vas eller en fräsch grön växt på disken ger en frisk energi.

Försök att hålla själva kassadisken så ren och städad som möjligt. Det ger ett lugnt och ordentligt intryck, man får en uppfattning av noggrannhet. En annan effekt är att luften kan röra sig mer fritt och snabbare runt själva disken, vi märker det kanske som en mer uppsluppen stämning.

Av samma anledning är det bra att ha ganska gott om golvyta runt kassadisken. Undvik därför att ställa för många korgar eller hyllor precis i anslutning till disken, eller ställ dem på ett ”ordnat” sätt.

 

 

POWERWALL

Är ett uttryck för den första väggen man ser när man kommer in i ett rum eller i en butik. Det är den som liksom sätter tonen i rummet i lokalen. Vårt intryck av den är därför ganska avgörande.

Men i en butik kan den väggen vara längre in. Det är lokalens utseende som bestämmer det. Här får man helt enkelt själv avgöra. Ofta är väggen bakom kassadisken en bra Powerwall.

Här är bästa platsen för loggan, gärna upplyst med spotlight! Den här väggen ska visa vad företaget står för, företagets kultur. Den bör vara så tydlig som möjligt och fri från andra intryck.

 

 

NÅGRA ORD OM SJÄLVA BUTIKSLOKALEN

Små lokaler

Färgsättning
Det här med färgsättningen. Små lokaler behöver mycket ljus för att ge ett intryck av att vara större än de är. Men det behöver inte alltid betyda att de ska vara vita. Ibland reflekterar de ljusaste nyanserna av andra färger mer ljus än den vita gör.

Speglar
I tillägg kan man använda sig av speglar för att få små utrymmen att verka större. Men tänk på vad de återspeglar. De ska skapa en illusion av större yta och utrymme och inte återge tex dubbel röra.

En spegel bör heller inte hänga mitt emot en dörr eller ett fönster. Om det tex hänger en spegel precis mitt emot dörren när man kommer in, blir den första signalen att det står någon annan där, fast det är ens egen spegelbild. Den korta stunden ger en första obehaglig upplevelse av att gå in i lokalen. Tänk på samma sätt var du än sätter upp en spegel i butiken. Kan den ”skrämma” kunden. Alltså, placera speglar där de återspeglar fina och fräscha saker, att de ger en illusion av större utrymme och på ett sätt så att man inte direkt möts av sin egen spegelbild. Förutom i provrum så klart – där förväntar man sig ju att se sig själv.

Rumsindelning
Genom att skapa rumsindelning med hjälp av små ”öar” skapas också en illusion av större yta. Men tänk på balans i storleksförhållande, jämfört med lokalen i helhet.

 

Större lokaler

I de större lokalerna kan det vara svårt att hitta den där mysiga butikskänslan, kanske känns det mer som en stor lagerlokal. Det kan kännas som att det finns väldigt lite att välja på i lokalen, även om det egentligen finns väldigt mycket.

Rumsindelning
Att skapa rumsindelning är också ett sätt att göra en stor lokal mer mysig. Men igen, kom ihåg helhetsintrycket och storleken på dessa ”rum” i förhållande till hela lokalen.

Färgsättning
I större lokaler behöver man inte vara rädd för att använda sig av lite mörkare färg på väggarna. Men var kreativ, det behöver inte vara samma i hela lokalen. Det kan vara en mörk fondvägg, eller varför inte en fototapet? Det kan vara en hyllförsedd ljus vägg där det står mörkare föremål.

Storleksförhållande
Ytterligare en sak att tänka på är att alltid ha något stort blandat med små föremål i stora utrymmen. Dvs undvik tex flera småbord bredvid varandra som dessutom kanske är fyllda med många småsaker. Försök att alltid tänka blandning och balans mellan stort och smått, mjuka möbler med hårda, färgglatt med svart eller vitt osv.

 

 

BAKOM KULISSERNA

Hur personalen mår är avgörande för hur kunden upplever butiken. Personal som trivs är gladare och framförallt mer stolta över sin arbetsplats. Ju mer personalen vet och känner till om bakgrunden till företaget och dess kultur, desto lättare är det att skapa en relation till det och känna stolthet. Då lägger man automatiskt ner mer glädje och energi i jobbet och det är något som kunden märker – både medvetet och i det undermedvetna.

Om utrymme och möjlighet finns, är det absolut lönt att lägga ner lite extra tid och pengar på utrymmen för personal och volontärer.

Lagerutrymmen mm.

Det finns så många olika typer av lokaler och storleken varierar på dem, från väldigt små till enorma utrymmen med många möjligheter. Men för att behålla uthålligheten och hålla energin uppe under arbetsdagen, oavsett hur stora utrymmens är, är det bra om det finns ett bra flöde i jobbet. Från inlämning av saker och möbler till sortering, prismärkning och slutligen till hyllan i butiken.

Hur ser det ut hos er?

Är allt placerat i rätt ordning för ett så friktionsfritt flöde som möjligt?
Vet alla vem som gör vad?
Vet alla vem som har ansvaret för de olika uppgifterna eller just den dagen? ’

Gör var och en det den är bäst på eller känner mest glädje av att göra? När man gör det som man är bra på eller tycker om gör man ett bättre arbete och känner mer stolthet. Vilket i sin tur höjer andan och det är något kunderna märker. Nåväl, verkligheten är alltid mångfasetterad men det är en tanke att ha med sig i planeringen av arbetet.

Trivsel – Kommer när man hittar den rätta balansen. För kunden och för oss som arbetar. 

ÖVNINGSDEL